samochód i Krawaciarz  

do strony głównej

Co to jest dyferencjał w samochodzie?



Większość Krawaciarzy podąża do pracy lub swoich biznesów wozem, najczęściej jest to pojazd 4 kołowy, czasem z napędem na jedną oś, czasem z napędem na 2 osie czyli cztery koła. Mało kto jednak wie jak działa genialne urządzenie pod jego podwoziem tj. mechanizm różnicowy.



Mechanizm różnicowy lub przekładnia różnicowa popularnie dyferencjał (od słowa dyferencja czyli różnica) to przekładnia mechaniczna zębata, wynaleziona w starożytnych Chinach, stosowana od czasów Carla Friedricha Benza w układzie napędowym pojazdów.

Dyferencjał w pojazdach ma za zadanie kompensację różnicy prędkości obrotowej kół podczas pokonywania przez nie torów o różnych długościach. Zjawisko to występuje głównie podczas pokonywania zakrętów, jazdy po nierównym terenie itp.

Zapraszamy na film wykonany przez Chevrolet Motor Division należący do GM. Film jest już zabytkowy i w wersji angielskiej, ale rysunki i animacje bardzo dobrze obrazują jakie problemy ma skręcający pojazd 4 kołowy z napędem na co najmniej jedną oś. Dlaczego motocyklowi jest prościej skręcać. Dla lepszego zrozumienia warto włączyć napisy w filmie. Najlepsza część zaczyna się ok. 2 minuty filmu.







e-mail home | węzły | film | listy | historia | o nas | TV | pielęgnacja | nazewnictwo 

www.krawat.pl © 1999-2013